About René

Please scroll down for English.



Als 15 jarige ontdekte ik de wereld van de Oude Muziek. Later, via de orgelbouw van mijn vader, de fascinerende wereld van instrumentbouw.

 

Tijdens de schoolvakanties werkte ik bij klavecimbelbouwer Willem Kroesbergen in Utrecht en vioolbouwer Uli Schnorr in Den Haag. Tegelijk studeerde ik barokviool en viola da gamba bij Martin Sonneveld in Rotterdam. Via hem kreeg ik een plaats in het barok-orkest Florilegium Musicum. Aanvankelijk als violist, later als gamba en violonespeler.



Via Martin Sonneveld kwam ik in contact met Raymond Passauro in Wavre, één van de pionierbouwers die in de jaren ’70 naam had gemaakt als maker van vroege strijkinstrumenten. Sigiswald en Wieland Kuyken behoorden tot de opdrachtgevers.



Na opleiding en stages vestigde ik mij in 1989 als zelfstandig instrumentenbouwer. Woon en werk nu 25 jaar in Zeist, vlakbij station Driebergen-Zeist, landelijk bijgenaamd ‘De poort van de Utrechtse Heuvelrug.’



De laatste jaren heb ik mij, naast het bouwen ook toegelegd op het optimaliseren van instrumenten. Oude strijkinstrumenten zijn vaak overbelast en in samenspraak, vooral door te luisteren naar de bespeler, is er heel veel te bereiken.   

 

Als bouwer van nieuwe instrumenten vergelijk ik het maken van een instrument, bijvoorbeeld een gamba die voor een bepaalde stijlperiode gebouwd wordt, met de ervaring van een musicus bij het uitvoeren van een muziekstuk uit die periode.  Het resultaat is nooit een kopie en steeds een creatie. 



Met vriendelijke groet, René Slotboom.

At the age of 15 years I started to appreciate the world of Early Music. Inspired by my father who was building pipe organs I became fascinated by the world of crafting musical instruments.



During school holidays I did jobs in Utrecht at the workshop of harpsichord builder Willem Kroesbergen and maker of violins Uli Schnorr in The Hague.

In the mean time I was studying in Rotterdam with Martin Sonneveld. Baroque violin and viola da gamba. Later on I played the violone as well. 



Martin Sonneveld introduced me to baroque orchestra Florilegium Musicum as a musician, while he introduced me as an apprentice to Raymond Passauro in Wavre, Belgium. Among clients of this ’70's pioneer maker of historical instruments were Sigiswald and Wieland Kuyken.



In 1989 I started my own workshop, making bowed historical instruments. Today I am living and working for some 25 years in Zeist. Home and workshop are situated near countryside railroad station Driebergen-Zeist, nicknamed ‘The gateway to the Utrecht Ridge’ near the City of Utrecht.



Besides making instruments, over the years I have become interested in the optimizing of instruments. Older instruments, after many years of being played with affection become tired, or overloaded, so to speak. Apart from proper maintenance, there is a world to win in optimizing the instrument. 



Being a maker of historical bowed instruments, e.g. a gamba with a certain period in mind, I experience the making as the musician playing music from the same period of the early music era.  The result never is a copy and always a creation.



Kindest regards, René Slotboom.

Share by: